davod12

 
Присоединился: 11.05.2011
زندگی عشقی پر مخاطره است، گاه باید قمارش کرد........
новый уровень: 
очков нужно: 23
Последняя игра
Нарды

Нарды

Нарды
1 день назад

بفرمایین باقالی پلو در آلمان

بوی باقالی پلو در شهر مرسدس بنز آلمان
راه عشق از مسیر شکم می‌گذرد
یک هموطن مسجد سلیمانی ساکن اشتوتگارت، کتابی آشپزی به نام شادکامی ایرانی نوشته و کلاسی نیز برای آموختن رموز این شادکامی به راه انداخته است. به تماشای جلوه‌هایی از اشتیاق آلمانی‌ها به مطبخ ایرانی بشتابید. 



رضا حیدری کاهکش یک جنوبی خونگرم و پرکار از چند سال پیش تاکنون در اشتوتگارت به آلمانی‌ها درس آشپزی ایرانی می‌دهد. آشپزی شغل دوم او و دریچه‌‌ای برای پیوند با مردم و تبادل فرهنگی است. 


شاگردان کلاس آشپزی از نوجوانان شانزده ساله تا سالمندان بالای هفتاد سال هستند. شکم بی‌‌هنر پیچ پیچ، پیر و جوان نمی‌شناسد.


برخی آلمانی‌ها پلوپز را دیده‌اند اما تازه در این کلاس است که با آبکش کردن برنج و دم کردن چلوی ایرانی آشنا می‌شوند. یک آشنایی هیجان‌انگیز با مزه‌ای یگانه! 


غذاهای ایرانی به تعادل و ظرافت شهرت دارند و زمان می‌خواهند تا آرام آرام قل بزنند و جا بیفتند. غذاهای ایرانی با اجاق سر و کار دارند و نه با زودپز، پلوپز یا مایکروویو.


آماده سازی مایه ته‌‌چین با مشارکت دوستداران چلومرغ و انتظار مشتاقانه شاگردان مبتدی برای استشمام عطر زعفران.


شاگرد اول کلاس آب روغن نهایی را روی زرشک پلو می‌ریزد: زرشک تفت داده در زعفران و شکر و آبلیمو. دیگران هم در صف ته دیگ ایستاده‌اند. 


بوی زعفران و روغن داغ روی چلو که بلند می‌شود، بزاق شاگردان شروع به ترشح می‌کند. جواهرپلو با خلال پرتقال، پسته و زرشک. زمرد و لعل و یاقوتی که روی چلو پاشیده می‌شوند. 


قلقلی کردن گوشت برای شیرین پلو و پاک کردن دسته‌های سبزی خوردن. یک پیشدستی کوچک نعنا و ترخون و ریحان و مرزه از ملزومات سفره ایرانی است. آلمانی‌ها سبزی‌خوردن را به نام سالاد ایرانی می‌شناسند. 



روزی برای پختن رشته پلو همراه با خرما و کشمش سرخ شده. غذایی که در جنوب ایران بسیار مرسوم است و در سایر نقاط به عنوان نذری پخته می‌شود. 


معجون حاضر است: عدس پلوی ابریشمی با کوفته قلقلی، خرما، کشمکش و البته ته دیگ که سر تصاحب آن ممکن است دعوا شود. 


مسمای بامیه بادمجان، غذایی از جنوب ایران با گوشت گوسفند. آلمانی‌ها پیشداوری در مورد بدبو بودن گوشت گوسفند را با ادویه و سبزیجات معطر فراموش می‌کنند. 

شاگردان پس از پخت غذاها دور هم جمع شده و دستپخت گروه را می‌چشند. یکی از اتفاقات نیکو در این کلاس‌ها ازدواج دو شرکت‌کننده با یکدیگر بوده است: راه عشق از مسیر شکم می‌گذرد. 

نووووووووووووووووووووش جان